STUDIO TAŃCA ALIBI                                                             Data 20.08.2024

Dorota Ciołkowska

Komadzyn 27

99-300 Kutno

 

Standardy i Polityka Ochrony Małoletnich dla Firmy STUDIO TAŃCA ALIBI

 

 

1. Wstęp

Nasza firma zobowiązuje się do zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony wszystkich dzieci, które uczestniczą w naszych zajęciach. Działamy w najlepszym interesie dziecka, traktując je z szacunkiem i uwzględniając jego potrzeby. Zasady te są zgodne z obowiązującym prawem oraz wewnętrznymi przepisami firmy.

 

2. Podstawy Prawne

Podstawy prawne niniejszej Polityki Ochrony Małoletnich obejmują:

•     Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)

•     Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)

•     Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)

•     Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31)

•     Kodeks Karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138)

•     Kodeks Postępowania Karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375)

 

3. Definicje

•     Instruktor/Animator/Personel: Osoba prowadząca taneczne zajęcia dla dzieci/animator, zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, umowy zlecenie, wolontariusz, stażysta lub właściciel firmy animacyjnej.

•     Dziecko: Osoba do ukończenia 18. roku życia.

•     Opiekun: Osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.

•     Krzywdzenie dziecka: Popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu instytucji.

 

 

4. Standardy Bezpiecznych Relacji Pomiędzy Dziećmi i Animatorem

4.1. Cel

Celem niniejszych standardów jest zapewnienie, że wszystkie interakcje między dziećmi a instruktorami/animatorami są bezpieczne, pełne szacunku i zgodne z najlepszymi praktykami ochrony dzieci. Standardy te mają na celu zapobieganie wszelkim formom krzywdzenia dzieci oraz promowanie środowiska, w którym dzieci mogą czuć się bezpieczne i chronione.

4.2. Zakres

Standardy te dotyczą wszystkich instruktorów/animatorów zatrudnionych w Studio Tańca Alibi, w tym pracowników, wolontariuszy oraz stażystów, którzy mają bezpośredni kontakt z dziećmi.

4.3. Ogólne Zasady

  1. Szacunek i Godność: Każde dziecko musi być traktowane z szacunkiem i godnością, niezależnie od jego wieku, płci, rasy, religii, pochodzenia etnicznego, zdolności lub innych cech osobistych.
  2. Empatia i Zrozumienie: Instruktorzy/ Animatorzy powinni wykazywać empatię i zrozumienie dla potrzeb i uczuć dzieci, wspierając ich rozwój emocjonalny i społeczny.
  3. Profesjonalizm: Wszystkie interakcje z dziećmi muszą być profesjonalne i zgodne z etyką zawodową.

4.4. Zachowania Niedozwolone

  1. Przemoc Fizyczna: Wszelkie formy przemocy fizycznej wobec dzieci są absolutnie niedopuszczalne. Dotyczy to m.in. uderzeń, szarpania, popychania czy innych form agresji fizycznej.
  2. Przemoc Psychiczna: Zabronione są wszelkie formy przemocy psychicznej, w tym wyśmiewanie, poniżanie, zastraszanie, groźby oraz inne działania, które mogą wpływać negatywnie na psychikę dziecka.
  3. Przemoc Seksualna: Niedozwolone są jakiekolwiek zachowania o charakterze seksualnym wobec dzieci. Dotyczy to również niewłaściwych komentarzy, gestów oraz wszelkich form kontaktu fizycznego o podtekście seksualnym.
  4. Zaniedbanie: Instruktorzy/Animatorzy mają obowiązek zapewnić dzieciom odpowiednie wsparcie, a wszelkie formy zaniedbania są zabronione.

4.5. Kontakt Fizyczny

1.     Siła fizyczna: Dopuszczalna jedynie w uzasadnionych sytuacjach, np. pomoc w sytuacjach zagrożenia, udzielanie pierwszej pomocy.

  1. Granice: Instruktorzy/Animatorzy muszą szanować granice osobiste dzieci i nie naruszać ich przestrzeni osobistej bez wyraźnej potrzeby i zgody dziecka.
  2. Pomoc w potrzebach: Instruktor/Animator nie uczestniczy w takich czynnościach, jak przebieranie się dziecka czy korzystanie z toalety. Dziecko dokonuje tych czynności z pomocą rodzica / opiekuna prawnego, lub samodzielnie.

4.6. Komunikacja

  1. Pozytywna Komunikacja: Instruktorzy/Animatorzy muszą komunikować się z dziećmi w sposób pozytywny, wspierający i zachęcający. Unika się tonów krytycznych, rozkazujących lub dominujących.
  2. Zrozumiały Język: Instruktorzy/Animatorzy powinni używać języka dostosowanego do wieku i możliwości zrozumienia dzieci, unikać skomplikowanych terminów i długich wyjaśnień.
  3. Uważne Słuchanie: Ważne jest, aby instruktorzy/animatorzy aktywnie słuchali dzieci, okazywali zainteresowanie ich sprawami i odpowiednio reagowali na ich potrzeby i obawy.

4.7. Równe Traktowanie

  1. Brak Dyskryminacji: Wszystkie dzieci muszą być traktowane równo, bez względu na ich cechy indywidualne. Instruktorzy/Animatorzy nie mogą faworyzować ani dyskryminować żadnego dziecka.
  2. Indywidualne Podejście: Każde dziecko jest inne i wymaga indywidualnego podejścia, uwzględniającego jego specyficzne potrzeby, zainteresowania i zdolności. Jeśli w grupie są dzieci niepełnosprawne, są one tak samo aktywnie włączane do zabaw z grupą, uwzględniając możliwości dziecka – tak, aby żadne dziecko nie czuło się wykluczone.

 

 

5. Standardy Bezpiecznych Relacji Pomiędzy Dziećmi podczas zajęć tanecznych i animacji

 

5.1. Cel

Celem niniejszych standardów jest zapewnienie, że wszystkie interakcje między dziećmi podczas zajęć tanecznych i animacji są bezpieczne, pełne szacunku i sprzyjające zdrowemu rozwojowi. Standardy te mają na celu zapobieganie wszelkim formom krzywdzenia i przemocy między dziećmi oraz promowanie środowiska, w którym każde dziecko czuje się akceptowane i chronione.

5.2. Zakres

Standardy te dotyczą wszystkich dzieci uczestniczących w zajęciach tanecznych i animacyjnych organizowanych przez firmę oraz instruktorów/animatorów odpowiedzialnych za nadzór nad dziećmi.

5.3. Ogólne Zasady

  1. Szacunek i Godność: Każde dziecko musi być traktowane z szacunkiem i godnością przez inne dzieci, niezależnie od jego wieku, płci, rasy, religii, pochodzenia etnicznego, zdolności lub innych cech osobistych.
  2. Równość: Wszystkie dzieci mają równe prawa do uczestnictwa w zajęciach tanecznych i animacyjnych i do korzystania z dostępnych zasobów.

5.4. Zachowania Niedozwolone

  1. Przemoc Fizyczna: Wszelkie formy przemocy fizycznej między dziećmi są absolutnie niedopuszczalne. Dotyczy to m.in. uderzeń, szarpania, popychania, kopnięć oraz innych form agresji fizycznej.
  2. Przemoc Psychiczna: Zabronione są wszelkie formy przemocy psychicznej, w tym wyśmiewanie, poniżanie, zastraszanie, groźby oraz inne działania, które mogą wpływać negatywnie na psychikę dziecka.
  3. Przemoc Słowna: Niedozwolone jest używanie obraźliwych słów, wyzwisk, obelg i innych form werbalnej agresji wobec innych dzieci.
  4. Zaniedbanie i Wykluczanie: Należy unikać wszelkich działań, które mogą prowadzić do wykluczenia lub zaniedbania któregokolwiek z uczestników zajęć tanecznych i animacji.

5.5. Promowanie Pozytywnych Relacji

  1. Współpraca i Wzajemna Pomoc: Instruktorzy/Animatorzy powinni promować wartości takie jak współpraca, wzajemna pomoc i wsparcie między dziećmi.
  2. Rozwiązywanie Konfliktów: Wszelkie konflikty między dziećmi powinny być rozwiązywane w sposób pokojowy, z poszanowaniem uczuć i potrzeb każdej ze stron. Instruktorzy/ Animatorzy powinni uczyć dzieci technik rozwiązywania konfliktów bez użycia przemocy.
  3. Integracja: Instruktorzy/Animatorzy powinni dbać o to, aby wszystkie dzieci czuły się włączone w grupę i miały możliwość uczestniczenia we wszystkich aktywnościach.

5.6. Nadzór i Interwencja

  1. Aktywny Nadzór: Instruktorzy/Animatorzy muszą aktywnie nadzorować dzieci podczas wszystkich zajęć tanecznych i animacyjnych, aby szybko zauważyć i zareagować na wszelkie formy agresji czy przemocy.
  2. Szybka Interwencja: W przypadku zaobserwowania niedozwolonych zachowań między dziećmi, instruktorzy/animatorzy mają obowiązek natychmiastowej interwencji, aby zapobiec eskalacji konfliktu i zapewnić bezpieczeństwo wszystkim dzieciom.
  3. Wsparcie Dla Ofiar: Dzieci, które padły ofiarą przemocy, muszą otrzymać odpowiednie wsparcie. Instruktorzy/Animatorzy powinni okazać empatię i zrozumienie dla ich uczuć i w przypadku wystąpienia takich sytuacji, poinformować zleceniodawcę / rodzica / opiekuna prawnego o wydarzeniu.

5.7. Edukacja i Świadomość

  1. Promowanie Wartości: Instruktorzy/Animatorzy powinni promować wartości takie jak szacunek, współpraca, uczciwość i życzliwość podczas wszystkich zajęć tanecznych i animacyjnych.

 

 

6. Rekrutacja Personelu

1.   Weryfikacja: Każda osoba aplikująca do pracy z dziećmi musi przedstawić zaświadczenie o niekaralności oraz podlega weryfikacji z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Monitorowaniu podlegają także obecnie zatrudniony personel, który jest dopuszczony do kontaktu z dziećmi.

 

7. Procedury Interwencji

 

1.   Reagowanie: W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka, personel ma obowiązek zgłoszenia tego faktu do przełożonego (właściciela firmy lub wyznaczonej osoby – Wprowadzić informację) oraz odpowiednich organów, takich jak Policja czy opieka społeczna.

 

2.   Dokumentacja: Każde zgłoszenie musi być odpowiednio udokumentowane.

3.   Przechowywanie: Dokumentacja incydentów musi być przechowywana w bezpiecznym miejscu, z ograniczonym dostępem, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.

 

8. Monitoring i Ewaluacja

1.   Monitoring: Regularne monitorowanie (np. co 2 lata) przestrzegania standardów ochrony dzieci przez wyznaczoną osobę (np. właściciela firmy Studia Tańca Alibi Dorotę Ciołkowską).

2.   Ewaluacja: Regularna ocena polityki ochrony dzieci i wprowadzanie niezbędnych zmian.

 

9. Przepisy Końcowe

1.   Wejście w życie: Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

2.   Udostępnianie: Polityka jest dostępna dla personelu, dzieci i rodziców na stronie internetowej firmy oraz w siedzibie firmy.

 

 

Załączniki

•     Załącznik nr 1: Oświadczenie o krajach zamieszkania

•     Załącznik nr 2: Oświadczenie o niekaralności w innych niż Polska Krajach Zamieszkania

•     Załącznik nr 3: Wzór karty interwencji



Dodatek: Wzór Protokołu kontrolnego weryfikacji standardów

 

 

Niniejszy dokument jest chroniony prawami autorskimi i powielanie wymaga zgody od Autora. Powielanie bez zgody, stanowi łamanie praw autorskich i grozi konsekwencjami prawnymi. Kopiowanie części lub całości dokumentu bez zgody Autora jest zabronione. Dokument ten jest zabezpieczony i podlega regularnie weryfikowanej kontroli ew. nieautoryzowanej publikacji, czy kopiowania – co rodzi skutki prawne i odszkodowawcze.